Akoestische oplossing Rockfon verlost reclamebureau Admix van geluidshinder

8 juni 2020 | 4 minuten leestijd

Het moderne kantoor lijkt in weinig meer op het kantoor van pakweg vijftien tot twintig jaar geleden. De opmars van
kantoortuinen en het gebruik van moderne materialen als glas en metaal heeft geleid tot een speelsere, meer open
inrichting. Het resultaat is vaak een aantrekkelijke, modieuze werkplek. Maar bij de (her)inrichting van kantoren wordt
één onderdeel vaak onderschat: de akoestiek. Een slechte akoestiek op kantoor leidt in veel gevallen tot hogere
stressniveaus bij medewerkers en problemen met verstaanbaarheid en concentratie, weet Edgar Belonje van Rockfon, onderdeel van de Rockwool Group.
De Area Sales Manager baseert zich op onderzoeken en vele praktijkvoorbeelden.

Gemiste kans

“De meeste nieuwe interieurs worden ontworpen voor het zicht. De trend is minder systeemplafonds en meer gebruik
van moderne materialen als staal en glas. Visueel ziet dat er vaak prachtig uit, maar wat dit voor ons gehoor doet wordt
vaak stevig onderschat. De akoestiek is met regelmaat een ramp.” Hij adviseert architecten om ook dit onderdeel al in
de ontwerpfase mee te nemen. “Het komt veel voor dat we na oplevering van een kantoor alsnog worden ingeschakeld.
Natuurlijk hebben we ook hier voldoende oplossingen voor, maar het voelt vaak toch als een gemiste kans.”

Concentratievermogen

Ook het Rotterdamse reclamebureau Admix beschikt over een fraai, industrieel onderkomen. De inrichting van het pand
is een mix van kantoren en open ruimtes, waarbij staal, beton en glas de dominante materialen zijn. Prachtig om te zien,
maar geluidstechnisch verre van ideaal voor de creatieve kantoormedewerkers. Directeur Jan Leydes: “Het reclame- en
communicatievak is een vak van uitersten. Enerzijds vraagt het individueel concentratievermogen, anderzijds werk je
veel in teamverband. We hebben een mooie, ruime werkplek met veel transparantie, maar de akoestiek was tot voor
kort een drama. Door het vele glas, beton en de harde vloer werd geluid hier enorm sterk weerkaatst. Je kon elkaar
soms nauwelijks verstaan.”

Functionaliteit en uitstraling

Het bureau kiest voor een akoestische oplossing van Rockfon om de problemen te lijf te gaan. In de lunch- en
vergaderruimte werden Blanka Activity panelen van 600×600 mm tegen het plafond gemonteerd. Deze panelen hebben
een absorptievermogen van αw: 1,00 (Klasse A). Dat staat gelijk aan 100% absorptie van het invallend geluid; de
terugkaatsing van geluidsgolven die de panelen raken is nihil. Ook beschikken ze over de hoogste brandklasse A1 voor
extra brandveiligheid. Op het gebied van lichtreflectie (87 %) en lichtdiffusie (99 %) presteren de panelen
bovengemiddeld. Een goede lichtbalans en prettige akoestiek dragen bij aan het welzijn van werknemers. Beide
elementen zijn belangrijke criteria voor WELL-certificeringen.

“De keuze voor de Blanka Activity heeft alles te maken met zijn combinatie van functionaliteit en uitstraling”, zegt Imo
Schneider van plafondbedrijf Ceil Con uit Wateringen. Ook hij komt steeds vaker interieurs tegen waar harde materialen de boventoon voeren. “Niet alleen in kantoren, maar ook steeds meer in woningen, winkels en openbare gebouwen. Het
systeemplafond lijkt uit de mode te zijn. Een open plafond vindt men nu mooier, maar dat leidt vaak wel tot akoestische
problemen.” Hij adviseert architecten en aannemers om al in de ontwerpfase een beroep te doen op een
plafondspecialist. “Het Rockfon-gamma biedt meer dan genoeg mogelijkheden om ook bij een open plafond de hoogte
in de ruimte te behouden en om lichtarmaturen te tonen, zónder dat het ten koste gaat van de akoestiek.”

Wereld van verschil

In de werkruimtes van Admix, waar twee tot vier personen in samenwerken, zijn daartoe eilanden met akoestische
panelen geplaatst. Deze panelen, type Rockfon Eclipse hangen zo`n 60 cm van het plafond. Het paneel Eclipse heeft
vergelijkbare waarden met de Activity op gebied van akoestiek, brandwerendheid en lichtreflectie. Met een L-waarde
van 94,5 biedt het bovendien een extreem wit oppervlak. De panelen maken een wereld van verschil bij het
reclamebureau, stelt directeur Jan Leydes van Admix. “Ze absorberen vrijwel al het geluid waardoor er veel meer rust is.
Collega`s kunnen zich beter concentreren en het ziet er ook nog eens superstrak uit. De mat witte kleur past perfect bij
ons interieur en verspreidt een mooi, diffuus licht.” 

Gerelateerde artikelen