Nederlandse bedrijven gaan aan de elektrische bestelwagen

Eén op de drie (32%) Nederlandse bedrijven zegt binnen nu en drie jaar hun vloot te verduurzamen door elektrische bestelwagens of Light Commercial Vehicle (LCV’s) toe te voegen aan hun vloot. Dit blijkt uit de Arval Mobility Observatory Mobility & Fleet Barometer 2023, een jaarlijks onderzoek dat in samenwerking met Ipsos wordt uitgevoerd onder 8.622 bedrijven in 30 landen, waarvan 307 organisaties in Nederland.

Momenteel rijden er bijna 1 miljoen bestelwagens op de Nederlandse wegen. Vooral onderhoudsbedrijven, bouwbedrijven en installatiebedrijven maken er gebruik van. Arval Mobility Observatory toont met het onderzoek aan dat elektrificatie ook in dit segment in een versnelling raakt. Binnen drie jaar verwachten Nederlandse bedrijven dat bijna de helft (48%) van hun LCV-wagenpark geëlektrificeerd is, waarvan 25% volledig elektrisch.

Obstakels

Het aantal elektrische bestelauto’s in Nederland ligt tot nu toe hoger dan in de rest van Europa, maar blijft achter in vergelijking met elektrische personenauto’s. In Nederland maken volledig elektrische personenauto’s bij 41% van de bedrijven deel uit van het wagenpark. Bij bestelauto’s is dit nog maar 21%. Van de bedrijven die niet overwegen om elektrische voertuigen te implementeren in hun wagenpark (bedrijfswagens en personenauto’s), geeft een kwart (26%) aan dat de aanschafprijs in vergelijking met voertuigen met conventionele aandrijflijnen te hoog is. Nog eens een op de vier bedrijven (25%) geeft aan dat het aantal openbare oplaadpunten onvoldoende is om over te stappen op volledig elektrische mobiliteit. Respectievelijk 19% en 21% geeft aan geen mogelijkheden te hebben om op kantoor of thuis te laden.

‘Geen bezwaar’

“De genoemde obstakels hoeven geen bezwaar te zijn”, zegt Arjos Bot, Head of Consulting & Arval Mobility Observatory bij Arval BNP Paribas Nederland. “Voor de meeste bedrijven en hun wensen ten aanzien van trekgewicht, actieradius en laadgewicht, is er een geëlektrificeerd alternatief. Bestelwagens rijden gemiddeld slechts 60* km per dag, waardoor de meeste elektrische bestelwagens niet elke dag opgeladen hoeven te worden. Nederland heeft daarbij een behoorlijk fijnmazig laadnetwerk, zowel publiek als op bedrijfsterreinen, zodat men niet bang hoeft te zijn stil komen te staan langs de snelweg. Het vervallen van de accijnsverlaging voor brandstoffen per 1 juli 2023 en de aankondiging dat Nederlandse gemeenten vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones voor bestelauto’s mogen invoeren, zullen ertoe leiden dat ondernemers de inzet van volledig elektrische bestelbussen moeten heroverwegen.”

Gerelateerde artikelen