Verkoop bouwmaterialen fors gestegen

Nieuwbouw drijft de omzet verder op. Na magere jaren in de bouwbranche, was de aandeel van de nieuwbouw in het voorjaar van dit jaar 48 procent. Dit najaar was het aandeel van de bouwmaterialenhandel al opgelopen tot 57 procent. Het aandeel van consumenten was daarbij slechts 16 procent van het totaal.

Omzetstijging productgroepen

De omzet van de bouwmaterialen zijn in alle productgroepen gestegen. De verwachtingen van de ondervraagden is dat de grootste stijgers de afbouwmaterialen en ruwbouwmaterialen zullen zijn. Maar ook ijzerwaren- en gereedschappen zijn populair. Omdat er meer wordt gekocht, zullen ook de prijzen stijgen. Van ruwbouwmaterialen en afbouwmaterialen zal de prijs, naar verwachting, het hardst stijgen. Helaas is er geen ontkomen aan een hogere prijs, deze zou namelijk voorkomen in alle productgroepen.

Energiebesparing

Doordat meer consumenten inzien dat het besparen van energie een positief effect heeft op hun portemonnee en het milieu, ligt het in de lijn der verwachtingen dat het consumentenaandeel omhoog gaat. Maar ook de verkoop aan klusbedrijven en zzp`ers neemt toe door verbouwingen, ondernemers in de nieuwbouw en klussen op het gebied van isolatie en andere energiebesparende oplossingen.

Gerelateerde artikelen