Vloerenfabrikant Interface finalist Circular Awards 2022

6 februari 2022 | 2 minuten leestijd

Vloerenfabrikant Interface levert vloeroplossingen aan onder meer kantoren, ziekenhuizen en scholen. Interface vierde in 2019 de Mission Zero successen van het bedrijf, zoals het reduceren van de CO2-voetafdruk van haar tapijttegels met gemiddeld 76%. Vervolgens lanceerde Interface de Climate Take Back-missie met het doel om tegen 2040 een CO2-negatieve onderneming te zijn. Als onderdeel van deze missie zijn in 2021 de eerste CO2-negatieve tapijttegels (cradle-to-gate) gelanceerd. Met CO2-arme en CO2-negatieve producten helpt Interface organisaties hun scope 3 CO2-impact te verlagen. Daarnaast is Interface sinds september 2021 volledig overgestapt op een biocomposiet tapijtrug. Door deze innovatie heeft het bedrijf definitief afscheid genomen van het meer CO2-intensieve bitumen en bereikt het een hoge mate van circulariteit in de product-opbouw. Zo is de gemiddelde biobased en recycled content 88%, gemeten over het gehele tapijttegel-portfolio gemaakt in Scherpenzeel. Tevens weet het bedrijf de CO2-voetafdruk van de tapijttegels wederom significant te verlagen, gemiddeld met 33%. In de context van circulariteit heeft Interface daarnaast een terugnameprogramma, waarbij de focus ligt op hergebruik van de tapijttegel (ReUse). Tot slot zijn alle vloerproducten van Interface (tapijttegels, LVT en nora® rubber) over de gehele levenscyclus CO2-neutraal, onafhankelijk geverifieerd via het Carbon Neutral Floors™ Programma.

Circular Awards 2022

Circular Awards is een initiatief van het Versnellingshuis Nederland Circulair! en wordt mogelijk gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De jury selecteert de meest innovatieve projecten en producten van bedrijven en overheden, die laten zien wat de circulaire economie kan betekenen voor Nederland. Op maandag 7 februari, de start van de Week van de Circulaire Economie, worden de prijzen uitgereikt tijdens de Nationale Conferentie Circulaire Economie. Iedere finalist bereidt een pitchvideo voor, welke tijdens de conferentie wordt getoond. Het publiek stemt op basis daarvan op hun favoriet en bepaalt zo de uiteindelijke winnaar.

Gerelateerde artikelen