​Belasting op elektriciteit van laadpalen wordt gehalveerd

Hub Redactie
Hub Redactie
24 maart 2016
1 min

Deze belastingverlaging moet de overstap naar elektrisch rijden stimuleren en wordt in het Belastingplan van 2017 gepresenteerd. Het verlaagde tarief, van 10,007 cent naar 4,996 cent per kWh, blijft in ieder geval tot en met 2020 van kracht.

Goedkoper rijden

Laadpalen zijn momenteel nog erg duur en op korte termijn wordt er zelfs verlies op geleden. Met andere woorden: De investeringskosten zijn hoog, terwijl de opbrengsten laag zijn. Een openbare laadinfrastructuur is echter wel essentieel in het bevorderen van elektrisch rijden in Nederland.

“Met deze tariefsaanpassingen verbetert de businesscase voor de openbare laadpalen en wordt laden bij een openbare laadpaal, voor zover het belastingvoordeel wordt doorgegeven in de prijs, goedkoper”, laat Wiebes weten.

Door het opladen via openbare laadpalen goedkoper te maken, hoopt Wiebes dat mensen eerder geneigd zullen zijn om een elektrische auto aan te schaffen.

Lees ook: ‘53.000 extra laadpalen nodig in Nederland’

‘Met AI dicht je in één keer het hele gat in het klimaatakkoord voor de gebouwde omgeving’

‘Met AI dicht je in één keer het hele gat in het klimaatakkoord voor de gebouwde omgeving’

Lees meer Pijl naar rechts icoon

Whitepapers

Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

Vijf tactieken voor meer productiviteit van field service teams

Digitale tools liggen aan de basis van een geslaagde digitale transformatie. Hoe werkt dat in de praktijk?