Een deel van de bouwbranche is nog steeds huiverig voor digitalisering, blijkt uit recent onderzoek van softwarontwikkelaar Exact. Boy Mailuhu, verantwoordelijk voor software voor de bouw bij Exact, ziet in de markt wat bedrijven tegenhoudt.
Uit het MKB Barometer onderzoek van Exact blijkt dat bij 35 procent van de respondenten nog papier wordt gebruikt in de administratie. Bij 10 procent wordt zelfs uitsluitend papier gebruikt. Slechts de helft van de bouwbedrijven heeft alles op de bouwplaats gedigitaliseerd en maakt daar gebruik van mobiele apparaten. De rest doet dat beperkt of zelfs met papier. Er is dus nog een wereld te winnen. Maar wat houdt bedrijven tegen?
Niet gewend
De redenen om niet te digitaliseren zijn over het algemeen redelijk simpel, denkt Mailuhu. De focus ligt gewoon op andere zaken. ‘Ik heb het idee dat heel veel bouwers toch leven van het ene project naar het andere project. Daar ligt de focus op: hoe krijg ik iedereen op de bouwplaats en zorg ik dat iedereen zijn werkzaamheden heeft uitgevoerd zodat het project op tijd klaar is? Dat geldt zeker voor de wat kleinere bouwers, waarbij de directeur/eigenaar zelf nog af en toe op de steiger staat. Het administratieve en organisatiedeel krijgt minder aandacht.’
Daarnaast zitten bouwbedrijven gewoon niet te wachten op verandering. ‘Er is altijd wel een drempel voor een bouwbedrijf om te zeggen: we gaan nu digitaal werken’, zegt Mailuhu. ‘Digitaliseren betekent dat de werknemers geen papieren werkbriefjes meer gebruiken, maar werken met hun mobiel. Daar zien ze tegenop. Maar in de praktijk blijkt dat de adoptie eigenlijk heel snel gaat. Als ik de ervaring van mijn consultants hoor, dan gaat het na een paar uurtjes uitleg eigenlijk vanzelf en is die drempel veel minder hoog dan vooraf wordt ingeschat door een bouwbedrijf. Iedereen heeft ondertussen een mobiel en kijkt filmpjes op TikTok of doet zijn bankzaken via de mobiel. Dus de angst om ermee te werken is ook een stuk minder.’
Imago van complexiteit
Het komt ook voor dat men er tegenop ziet om te digitaliseren vanwege het idee dat het heel veel tijd en geld kost. Tegelijk zijn bouwbedrijven er niet helemaal van overtuigd dat het gaat werken. ‘Maar de klanten die wij bedienen zijn altijd positief verrast als ze het eenmaal hebben gedaan’, stelt Boy Mailuhu. ‘Ze hadden een heel ander beeld van de complexiteit van het proces.’
‘Tien jaar geleden had je een IT partij nodig, had je een server nodig, had je alles nodig om het aan de praat te krijgen. Ook zit daar nog een imago aan van lange en dure consultatietrajecten om de software werkend te krijgen. Maar dat is met de technologie van nu helemaal niet meer nodig. Tegenwoordig staan de oplossingen in de cloud, dus het installeren, het beheren, het onderhouden, updates en dergelijke, dat is er allemaal niet meer. Dat zijn natuurlijk wel dingen die in het verleden vaak spaak liepen.’
Toch denkt Mailuhu dat er verschillende groepen in de bouw zijn die zich daar nog door laten tegenhouden. ‘Dat heeft er ook mee te maken hoe lang het bouwbedrijf al bestaat en welke eigenaren het heeft. Ik denk dat het dan gaat om de meer traditionele, degenen die al wat langer zitten en die een bepaalde gevestigde naam hebben.’
De nieuwere generaties helpen bouwbedrijven vaak verder, omdat zij digitalisering niet als iets complex zien. ‘Daar zit denk ik een groot verschil’, stelt Mailuhu. ‘Je ziet ook vaak dat zo’n automatiseringstraject wordt aangedreven door een nieuwe werkvoorbereider die in een bouwbedrijf komt werken en denkt van: nou, dit moet toch makkelijker kunnen, dit moet toch beter kunnen. Die gaat dan op onderzoek uit.’
Met open houding naar je processen kijken
Toch gaat het daarnaast over een stukje controle, denkt Mailuhu. Bedrijven moeten van iets wat ze gewend zijn over naar iets anders en die stap moet je durven maken. Dat betekent ook dat je kritisch naar je processen moet gaan kijken.
Mailuhu: ‘Wat wij bieden is standaard software, dus geen maatwerkoplossing. Natuurlijk zit daar enige vorm van flexibiliteit in om dingen te configureren, maar de basis is standaard software. Dus moet een bouwbedrijf, wanneer ze overgaan naar nieuwe software, ook bereid zijn om te kijken hoe hun proces werkt ten opzichte van hoe de software in het proces voorziet. Dan moet je openstaan voor veranderingen of aanpassingen in de huidige processen, zodat de software optimaal kan functioneren. Als je heel erg standvastig bent en aan je eigen proces vasthoudt, en vindt dat de software als het ware moet wijken voor jouw proces, dan is het succes vaak kleiner en wordt het complexer en duurder. Maar heb je daar een open houding in en ben je in staat om concessies te doen en dingen anders op te lossen, dan zien wij dat het onze klanten heel veel brengt.’
‘Ik sprak laatst een klant’, sluit Mailuhu af, ‘en die zei dat hij de groei van zijn bedrijf niet had kunnen doormaken zonder de software. Het digitaliseren, de processen op orde hebben, geeft mogelijkheden om te groeien. Dat is denk ik wat belangrijk is. Dat je je organisatie goed klaarzet om groei mogelijk te maken, zonder alleen maar extra overhead toe te voegen.’