1 MW-snellader voor zwaar transport; ondanks netcongestie

Auteur zonder afbeelding icoon
Armand Landman
01 oktober 2025
2 min

In Roosendaal is de eerste Nederlandse Mega Charging Hub voor zwaar transport geopend. Het laadplein, ontwikkeld door Watts In Store in samenwerking met de Sakko Groep, biedt ruimte aan 26 voertuigen tegelijk en maakt gebruik van slimme energieopslag om te kunnen functioneren in een gebied met netcongestie.

De hub is uitgerust met 10 laadplaatsen voor bussen en trucks en 16 AC-laadpunten voor personenvoertuigen. Blikvanger is de eerste Autel MCS-lader op het Europese wegennet, die met een vermogen van 1 megawatt (MW) vrachtwagens in korte tijd kan opladen.

Batterij en zonnepark vormen lokaal energiesysteem

Centraal in de installatie staat een 2 MWh batterij, gekoppeld aan een zonnestroomsysteem van 600 kWp. De combinatie maakt het mogelijk lokaal opgewekte energie tijdelijk op te slaan en slim te verdelen over de gebruikers. Met een totale opslagcapaciteit van 2.150 kWh kan het systeem piekbelastingen opvangen en het elektriciteitsnet ontzien.

Volgens Willem van de Heijden, commercieel manager bij Watts In Store, toont het project aan dat slimme energie-infrastructuur essentieel is voor de verdere elektrificatie van zwaar transport.

“We laten met dit project zien dat de energietransitie om meer gaat dan alleen laadpunten plaatsen,” zegt Van de Heijden. “Door slim te balanceren tussen opwek, opslag en netcapaciteit ontstaat een robuuste infrastructuur die klaar is voor de groei van elektrisch transport.”

Nieuwe blauwdruk voor logistieke knooppunten

De Roosendaalse hub geldt als voorbeeld van hoe logistieke bedrijven en transporteurs ook in gebieden met beperkte netcapaciteit kunnen overstappen op elektrische aandrijving. Door energieopslag, opwek en verbruik te combineren, worden kortere laadtijden, lagere operationele kosten en een lagere CO₂-uitstoot mogelijk.

Volgens Watts In Store biedt deze aanpak een blauwdruk voor toekomstige logistieke hubs: schaalbare, toekomstbestendige laadinfrastructuur die niet afhankelijk is van zware netverzwaringen.

Elektrificatie in stroomversnelling

De opening van de hub komt op een moment dat de elektrificatie van vrachtvervoer snel toeneemt. Europese regelgeving en aangescherpte emissienormen dwingen transportbedrijven tot verduurzaming, terwijl de behoefte aan betrouwbare snellaadinfrastructuur de komende jaren sterk groeit.

Door de combinatie van lokale energieproductie, batterijopslag en een intelligent Energy Management System (EMS) laat Watts In Store zien hoe de energietransitie ook op netvol gebieden kan doorgaan.

 

Complexe vastgoeduitdagingen? Bekijk dit model voor ketensamenwerking

Lees meer Pijl naar rechts icoon