Stijgende omzet vraagt om ander businessplan

Hub Redactie
Hub Redactie
23 juli 2015
1 min

Na een aantal jaren van omzetdaling, zit de installatiesector weer in de lift. De orderportefeuille is het afgelopen half jaar toegenomen en de meeste bedrijven verwachten een stijging van de omzet. Dat blijkt onder meer uit cijfers van de Monitor Bouwketen Voorjaar 2015. Ook het Economisch Bureau van ING ziet de omzet van de installatiebranche in 2015 verder stijgen.  Vooral installatiebedrijven die afhankelijk zijn van de woningbouw, kunnen volgens ING rekenen op een omzetstijging.

Stijging van de installatiequote

Volgens de economen van ING neemt het belang van de installatiebranche in de bouwketen snel toe. De installatiequote, het aandeel van de installatiebranche in de totale bouwsom, ligt nu ongeveer op twintig procent. Dit percentage stijgt onder andere doordat installaties vaker vervangen worden en trends als domotica en energiebesparing belangrijker worden. Ook een toename van herbestemmingen van kantoorgebouwen, zorgt voor een stijging van het installatiewerk.

Nieuwe businessmodellen

Tegelijkertijd met dit fijne vooruitzicht komt het Economisch Bureau van ING ook met goede raad. De economen van ING signaleren dat de installatiebranche behoefte heeft aan nieuwe businessmodellen. Installateurs moeten zich volgens de economen meer richten op totaaloplossingen, prestatiegericht onderhoud, klantbeleving en co-creatie. `Uurtje factuurtje` maakt plaats voor abonnementsmodellen en nieuwe samenwerkingsverbanden met bedrijven buiten de traditionele bouwkolom ontstaan.

‘Met AI dicht je in één keer het hele gat in het klimaatakkoord voor de gebouwde omgeving’

‘Met AI dicht je in één keer het hele gat in het klimaatakkoord voor de gebouwde omgeving’

Lees meer Pijl naar rechts icoon

Whitepapers

Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

Vijf tactieken voor meer productiviteit van field service teams

Digitale tools liggen aan de basis van een geslaagde digitale transformatie. Hoe werkt dat in de praktijk?