225 jaar Koninklijke Jongeneel

In de laatste jaren is het assortiment sterk uitgebreid: van 1000 naar maar liefst 5000 artikelen. Bij
Jongeneel vraagt men zich dagelijks af wat klanten nodig hebben om hun projecten uit te voeren. En
die klanten, dat zijn niet enkel grote bouwondernemingen. Iederéén die bouwt of klust is welkom bij
Jongeneel, ook de particulier. Geen wonder dus dat het aantal klanten stevig toeneemt.

One-stop-shop

Bouwend Nederland kan terecht bij maar liefst 42 Jongeneel-vestigingen door heel het land. Iedere
vestiging is ingericht als een drive-in. Dat maakt het klanten makkelijk om orders op te halen. Orders
die steeds vaker online worden besteld op jongeneel.nl – een dynamische webshop die continu in
ontwikkeling is. Daar is reeds sprake van een one-stop-shop formule en dat geldt nu ook voor de
vestigingen. Deuren, ijzerwaren, gevelbekleding, decoratieve afbouw, verf, gereedschap, isolatie,
(metsel)stenen… Met al deze nieuwe bouwmaterialen draait het bij Jongeneel al lang niet meer
alleen om hout en plaat!

Koninklijke koploper

Natuurlijk wordt er ook snel en accuraat bezorgd. Daarin gaat Jongeneel heel ver, zoals verschillende
materialen afleveren op verschillende verdiepingen in aanbouw. En dat precies op de momenten
wanneer het nodig is. Met de klant samenwerken staat sowieso hoog in het vaandel, ook digitaal. Via
BIM – dat staat voor Bouw Informatie Management – verkrijgen klanten nauwkeurig inzicht in de
benodigde materialen voor hun bouwproject. Dit bespaart kosten en voorkomt verspilling. Op dit
vlak is Jongeneel – dat sinds 1997 het predicaat Koninklijk mag voeren – zelfs koploper in de markt.

Het hout nooit op

Ondanks de uitbreiding van het assortiment blijft hout een kernactiviteit. Niet voor niets luidt de
bedrijfsslogan Het hout nooit op (bij Jongeneel houden ze wel van een woordgrapje). Die blijvende
focus op hout pakt goed uit. Als duurzaam bouwmateriaal neemt hout immers de laatste jaren een enorme vlucht. Maar duurzaam bouwen, dat doe je natuurlijk met hout van onberispelijke afkomst.
Daarom streeft Jongeneel ernaar om uitsluitend hout aan te bieden met een keurmerk van
verantwoord bosbeheer. Vrijwel al het hout dat Jongeneel importeert heeft een FSC® of PEFCTM
keurmerk: van 95% bij hardhout, 97,8% bij plaatmateriaal tot zelfs 100% bij naaldhout. Daarnaast
timmert Jongeneel sowieso hard aan de duurzaamheidsweg. Zo draagt de forse uitbreiding van het
aantal zonnepanelen op de daken van diverse gebouwen bij aan het streven om 100%
zelfvoorzienend te worden qua stroom.

Mensen maken het bedrijf

Michiel Verbraak, sinds de zomer directeur van Koninklijke Jongeneel, benadrukt hoe belangrijk de
medewerkers zijn. “Onze mensen maken echt het bedrijf,” aldus Verbraak. “Ik ben er trots op hoe
medewerkers zich ontwikkelen en doorstromen.” De warme familie-achtige sfeer binnen Jongeneel
wordt geroemd door eenieder die er werkt. Verbraak: “Het is één plus één is drie: onze mensen én
ons assortiment, dat is de sleutel tot een werkelijk duurzaam succes.”