‘Aantal online zoekopdrachten naar isoleren ruim verdubbeld’ 

Installatie
31 januari 2023 | 2 minuten leestijd

Het jaar 2022 gaat de boeken in als het jaar waarin de gasprijzen een recordhoogte bereikten. In moeilijke tijden worden er vaak creatieve oplossingen gevonden. Zo gingen Nederlanders massaal op zoek naar alternatieven voor gasverwarming. Een van de dingen waar mensen mee aan de slag gingen was isoleren. De online marketingafdeling van doe-het-zelf-keten Praxis zocht daarom uit hoe het online zoekgedrag omtrent isolatiemogelijkheden ervoor stond in 2022.

In 2022 werd er bijna 4 miljoen keer via Google gezocht naar isolatiemogelijkheden. In 2019 waren dit nog 1,9 miljoen zoekopdrachten. Hiermee is het aantal dus in drie jaar tijd ruim verdubbeld. “Ook als we 2022 vergelijken met het jaar daarvoor zien we een toename van ruim 30% in het aantal zoekopdrachten. In 2022 begon de zoektocht naar isolatiemogelijkheden al in augustus en de piek vond plaats in september. Dit is opvallend, aangezien de zoektocht naar isolatiemogelijkheden de afgelopen jaren in september begon en de piek pas later in het jaar werd bereikt. Een logische verklaring kan zijn dat energiebesparing meer in de belangstelling stond door de recordhoogte van de gasprijzen”, stelt Quincy van der Starre, die het online onderzoek deed.

In 2022 gingen Nederlanders het vaakst in Google op zoek naar radiatorfolie: ruim 435.000 keer. September spande hierbij de kroon. Er werd namelijk 135.000 keer gezocht naar radiatorfolie. Dit is 19 keer meer dan in 2021. Naast radiatorfolie, waren er nog twee isolatiemogelijkheden populair in Google, namelijk tochtstrips en een spouwmuurisolatie. Hier werd in 2022 respectievelijk 233.000 keer en 225.000 keer naar gezocht volgens data uit Google Keyword Planner.

Gerelateerde artikelen