Alles over laadpalen

Installatie
1 juni 2023 | 9 minuten leestijd
Geschreven door: Marion de Graaff

De vraag naar laadpalen groeit met het aantal elektrische auto’s dat er komt. Dus werk aan de winkel voor de installateur. Hoe adviseer je klanten, waar plaats je een laadpaal, 1-fasestroom of 3-fasestroom, dynamic loadbalancing en trainingen. We gaan het allemaal af in dit artikel.

Laadpalen, een groeimarkt?

Absoluut. Volgens het Klimaatakkoord moeten alle nieuwe auto’s in 2030 emissieloos zijn. In dat jaar zullen er dan een kleine twee miljoen elektrische personenauto’s in Nederland rondrijden. Al die auto’s (en natuurlijk ook elektrische bestelwagens, bussen, vrachtwagens etc.) moeten opgeladen worden en daarvoor zijn heel veel laadpunten nodig. Om dat goed te laten verlopen is er een Nationale Agenda Laadinfrastructuur in het leven geroepen. Daarin werken onder andere verschillende ministeries, de Vereniging Nederlandse Gemeenten en een aantal netbeheerders samen. De vraag naar laadpalen is al enorm en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Installateurs zijn hard nodig om al die laadpunten te realiseren.

Waar is behoefte aan laadpalen?

Aanvragen komen vanuit verschillende hoeken. Voor particulieren met een elektrische auto is het gunstig om die op eigen terrein op te kunnen laden met een laadpaal of een wallbox. Ze kunnen rechtstreeks naar een installatiebedrijf Ook op semipublieke terreinen, bijvoorbeeld bij grote winkelketens, sportscholen, ziekenhuizen, etc. en garages bij appartementencomplexen van VvE’s is een sterke vraag naar laadpalen. Verder laten veel bedrijven laadpunten installeren zodat het personeel de elektrische auto onder werktijd kan opladen.

Voor het laten plaatsen van publieke laadpalen is de gemeente opdrachtgever. Gemeentes kiezen zelf plekken om laadpalen te plaatsen, maar elektrische rijders kunnen ook een aanvraag indienen om ergens een publieke laadpaal te realiseren. In 2030 moet bij 10% van alle parkeerplekken in openbare parkeergarages een laadpaal staan.

Hoe kun je particuliere klanten goed adviseren?

Een particulier die een laadpaal wil, moet van tevoren een aantal keuzes maken. Daar kun je als installateur bij helpen door de juiste vragen te stellen. Bijvoorbeeld: welk laadvermogen heeft de elektrische auto? Welk type elektriciteitsaansluiting is er in de woning? Waar staat de auto doorgaans? Wat is het budget? Enzovoorts.

Lees ook: Alles wat particulieren willen weten over laadpalen

Bij particulieren: waar plaats je de laadpaal?

De laadpaal moet in principe op eigen grond staan. De kabel mag in principe niet over de stoep liggen bij het laden. Een eigen oprit is ideaal. Moet de kabel toch over de stoep dan is er toestemming van de gemeente nodig. Er bestaan tegels met een ingebouwde kabelgoot, maar een kabelmat kan ook.

Er moet een kabel getrokken worden van de meterkast naar de plek van de laadpaal. Ga dus na waar de meterkast zich bevindt en of die misschien via een kruipruimte bereikbaar is. Bepaal hoe lang de kabel moet zijn en houd er rekening mee dat die zo’n anderhalve meter boven de grond uit moet komen.

Video van 50 five e-mobility over de plaatsing van een laadpaal bij een particuliere klant.

Is 1 fase voldoende of is 3 nodig?

Bekijk in de meterkast of er 1-fasestroom of 3-fasestroom is. Die eerste is misschien net genoeg, maar kan ervoor zorgen dat er kortsluiting ontstaat als er te veel stroom verbruikt wordt. En een elektrische auto opladen kost veel stroom. Om een elektrische auto met een laadsnelheid van 3,7 tot 7,4 kW op te laden is een verzwaring in principe niet nodig. Zit er maar 1 fase en is de laadsnelheid hoger, dan is een upgrade naar 3-fasenstroom aan te raden. Dat moet de klant zelf regelen bij de energieleverancier. Dat kost wat, en het kan echt een paar weken/maanden duren voordat de aanpassing in de meterkast uitgevoerd is.

Wat is dynamic load balancing?

Wil de klant niet naar 3-fasestroom? Dan is het raadzaam om bij de 1-fasestroom aansluiting voor de optie dynamic load balancing te kiezen. Dat stel je in met behulp van de software. Het systeem zorgt er dan voor dat de auto minder sterk laadt als er in de woning veel stroom gebruikt wordt. Als bijvoorbeeld de wasmachine, vaatwasser of inductiekookplaat gebruikt worden en de warmtepomp draait. Dynamic Load Balancing bepaalt dan dat de auto op dat moment minder snel oplaadt, of zelfs helemaal niet, als er op andere plaatsen veel stroom wordt gevraagd.

Is er al 3-fasenstroom in huis, dan wordt dat grotendeels opgevangen. Voor load balancing (ook wel smart charging genoemd) is een slimme meter nodig van versie 4.0 of hoger. Ook dat moet aangevraagd bij de netbeheerder voordat de laadpaal geïnstalleerd wordt en ook dat kan even duren voordat het geregeld is.

Hoe installeer je een laadpaal?

Het laadpunt wordt direct aangesloten op de meterkast van een woning of bedrijfspand. Plaats in de meterkast een aardlekautomaat en leg een nieuwe groep aan om het stroomnet in de woning huis te beschermen tegen overbelasting.

Voer eerst het werk in de meterkast uit en neem daarbij alle veiligheidsmaatregelen in acht. Boor daarna een gat door de muur of vloer waardoor de kabels van de meterkast naar buiten getrokken kunnen worden. Deze kabels gaan rechtstreeks naar het laadstation. Afhankelijk van de afstand en de situatie kunnen de kabels buitenshuis onder een stoep of tuin ingegraven worden. Plaats de laadpaal, sluit hem aan en stel hem in bedrijf.

Een wallbox (laadstation aan de muur) is ook een mogelijkheid. Graafwerkzaamheden zijn dan niet nodig.

Wat doet de overheid om elektrisch rijden te stimuleren?

De overheid lanceert dit jaar het programma: “Slim Laden Voor Iedereen” om het gebruik van stroom beter te kunnen managen. Meer elektrische auto’s betekent meer vraag naar stroom in een wijk. Een laadplein met laadpalen die voorzien zijn van dynamic load balancing kan helpen bij het beheersen van laadpieken en zo overbelasting voorkomen. ’s Avonds, als mensen koken, tv-kijken, hobbyen en douchen, ligt het verbruik van elektriciteitsgebruik vaak hoog. Tijdens die uren worden elektrische auto’s dan minder snel geladen. ’s Nachts is er voldoende capaciteit, dan kunnen auto’s juist weer wat sneller laden. Dit slimme laden heeft ook als voordeel dat er voor lagere (dynamische) prijzen geladen kan worden, en dat er lokaal opgewekte duurzame energie kan worden gebruikt.

Bestaan er trainingen om laadpalen te leren installeren?

Ja, die bestaan. Onder andere Alfen biedt trainingen aan op technisch gebied (basis en gevorderd). Ze gaan specifiek over hun eigen merk. In de basiscursus komen onderwerpen als plaatsing, bekabeling, installatiebeveiliging, inbedrijfstelling en software-instellingen aan bod. In de servicetraining is er aandacht voor productkennis en componenten, service en onderhoud, storingen zoeken en oplossen.

Ook Mennekes verzorgt verschillende praktische trainingen waarbij installateurs zelf kunnen sleutelen op een demo laadplein. Op YouTube staan How-to-Videos waarin ze onder andere uitleg geven over configuratie en netwerkverbinding.

Verder is er veel informatie te vinden op de site van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur.

Gerelateerde artikelen