Groene Stroom zorgt voor onrust bij klanten

13 oktober 2014 | 2 minuten leestijd

Er zijn 500 klanten van NUON opgestaan om een claim in te dienen bij de energieleverancier. Deze klanten hebben in de periode van 1996 tot 2002 extra betaald voor groene stroom. NUON had aangegeven de extra kosten van groene stroom voor duurzame energieprojecten zou worden geïnvesteerd. Dit is niet gebeurd.

Duurzame bron

Energieleveranciers mogen groene stroom verkopen als ze genoeg Garantie van Oorsprong kunnen overleggen. Dit houdt in dat ze moeten kunnen aantonen dat de opgewekte energie uit een duurzame bron komt. De vraag naar Groene stroom is in Nederland echter veel hoger dan de productie die kan leveren. De stroom wordt dan ook vooral uit Scandinavische waterkrachtcentrales gehaald. Dit heeft niets te maken met nieuwe energieprojecten aangezien deze centrales allang bestaan.

Terwijl NUON heel eenvoudig in Nederland groene stroom projecten kon opstarten. Er zijn voldoende Hollandse alternatieven. Denk aan mede-eigenaar worden van een windmolen of investeerder in een windpark. Het plaatsen van (Hollandse) zonnepanelen zorgt ervoor dat de (groene) energiekosten echt in eigen hand gehouden worden. Milieu-centraal heeft hier een handige rekenmethode voor gemaakt. Deze helpt bewoners (of de installateur) de juiste berekening te maken. 

Echte groene stroom

Er zijn gelukkig ook energieleveranciers die echt groene stroom uit Nederland leveren. Kijk hiervoor op de Groene Stroom Checker. De consument kan met enig onderzoek wel degelijk een groene keuze maken. De installateur kan hierbij wederom de adviserende rol oppakken.

Gerelateerde artikelen