In een ‘groene’ tunnel het spoor onderdoor

10 november 2014 | 2 minuten leestijd

Begin dit jaar ondertekenden de gemeente Bunnik en aannemersbedrijf Gebroeders De Koning een convenant, waarin zij afspraken de bouw van de tunnel duurzaam uit te voeren. In opdracht van ProRail kiest de aannemer zoveel mogelijk voor duurzame technieken. Zo wordt er onder meer gewerkt met `groen` beton.

Groen beton

Beton is niet één van de milieuvriendelijkste bouwmaterialen om mee te werken; sterker nog: het is behoorlijk vervuilend. Bij het branden van kalksteen tot cement komt veel kooldioxide vrij. `Groen` beton is een duurzamer alternatief. Bij deze `groene` variant wordt op een zuinige manier zoveel mogelijk rendement uit kalksteen gehaald. Tegelijkertijd is de samenstelling van het beton anders. Het cementgehalte in het `groene` beton wordt teruggedrongen en vervangen door fijne vulstoffen.

Duurzame geluidsmuur

Bij het aanleggen van de tunnel, kiest de aannemer ook voor waterglasinjectie in plaats van onderwaterbeton. Daarnaast wordt energiezuinige verlichting aangebracht. Ook aan de flora en fauna is gedacht: speciaal voor hen komt er een duurzame geluidsmuur, waarin kleine dieren kunnen schuilen en planten kunnen groeien.

De duurzame tunnel in Bunnik is de eerste pilot van de zogenaamde `Green Deal`, waarin ProRail streeft naar een meer duurzame spoor-, grond-, weg- en waterbouwsector. In 2016 moet de tunnel af zijn en rijden de eerste auto`s er veilig onder het spoor door.

Gerelateerde artikelen