“Niets is mooier dan praten met een klant en hem verrassen”

19 September 2017

Kok is een ondernemer in hart en nieren. Zijn werk doet hij daarom met veel plezier. “Niets is mooier dan praten met een klant en hem verrassen”, vertelt Kok. Hij geniet dagelijks van het werk dat hij doet en de prestaties die hij en zijn team leveren. “Om alles uit de kracht van de mensen te halen en synergie te realiseren uit een mooie mix van kwaliteiten. Verder gaat het om de kern die je als bedrijf uitdraagt. Onze innerlijke drive hierbij is `samen slimmer werken`. Niet als slogan, maar als gevoel dat basis is voor alles wat je als bedrijf wilt bieden”, legt Kok de strategie van Miasin uit. Het samenwerken is belangrijk voor het bedrijf. Niet voor niets is het logo van Miasin voorzien van vier hoeken. Deze hoeken staan voor de vier stakeholders in de keten en voor de vier gebieden waarop Miasin dit willen realiseren. “De stakeholders zijn onze gebruikers/eindklanten, de groothandel die zorgt dat onze producten voor hen beschikbaar zijn in de markt, de fabrikanten die onze producten ontwikkelen en produceren en wijzelf als distributeur die de producten leveren aan de groothandel en informatie, promotie en feedback in de keten realiseren.”

Dat gedachtengoed is verankerd in vier aandachtsgebieden:

  1. Kwaliteit en kwaliteitsproducten: Onze producten moeten goed, innovatief en betaalbaar zijn.   
  2. (Keten)efficiency: We proberen altijd om iets slimmer te doen. Dit kan zijn door een handige verpakking, die afval voorkomt, door artikelclassificatie(2BA), door slimmer transport of door een werkwijze te verbeteren.
  3. Door kennisoverdracht: We proberen kennis te delen. Over producten, over de markt, over toepassingen. Alles om elkaar te helpen aan meer inzicht.
  4. Door partnership: Je doet het met elkaar en daarbij hoort samenwerking tussen mensen. Dan is het belangrijk dat je vertrouwen hebt in elkaar en verbondenheid voelt. 

Kracht van de persoon

Kok heeft een achtergrond in de marketing en management. Deze twee kan hij goed combineren in zijn huidige functie bij Miasin. “Marketing is voor mij vooral doorgronden wat je klant wil en daarop inspelen. En management is vooral gericht op het beheren van processen en beslissingen nemen.” Het benutten van de kwaliteiten en kennis van zijn werknemers, maar eigenlijk van alle installateurs in de installatiebranche is voor hem interessant en geeft hem veel voldoening.

Wil je meer weten over de diensten en producten van Miasin? Bekijk de profielpagina

Producten van Miasin

Kok rolde veertien jaar geleden in de elektrotechnische branche en dat bevalt hem goed. Zijn ervaring wil hij nu graag delen met zijn collega`s en andere vakspecialisten in de installatiebranche. Die missie komt ook terug in de producten die Miasin aanbiedt. “Het leukste is het om mensen die al jaren in het vak zitten te verrassen met een oplossing waarvan ze niet wisten dat hij er was. Sterker nog, soms wisten ze niet eens dat het probleem er was.” Tijdens een pitch bij een klant heeft Kok zijn klant wel heel letterlijk weten te overtuigen. “Ik plakte tijdens een gesprek in de kantine een stukje leidingkoker met onze dubbelzijdige tape op de tafel die tussen ons stond en vroeg even later of hij ook geloofde in plakken, bij montage van leidingkokers. `Nee`, zei hij, `wij boren altijd alles. Het moet vast zitten` “, legt Kok de situatie uit. “Toen ik hem vroeg om dan toch eens te voelen of het vast zat. Na eerst voorzichtig te voelen, trok hij harder en nog harder totdat hij de hele tafel omhoogtrok en de koffie uit zijn mok, die nog op tafel stond, over zijn broek ging. `Zo zeg, dat zit echt vast.` ” De klant was al snel overtuigd en hij heeft het leidingkokertje laten zitten, om ook zijn collega`s te laten zien wat de tape kan en heeft al duizenden meters laten verwerken op zijn projecten. “Ik til nog altijd snel mijn koffie op voordat ik de klant vraag om het te testen”, lacht Kok.

Duidelijk doel

“Mijn doel met Miasin is om iedereen te laten voelen waarvoor wij er zijn. Op welke manier dan ook. Samen zorgen dat iedereen zijn werk slimmer en innovatiever kan doen.” Die samenwerking ziet Kok steeds meer in de branche. BIM is daarbij een voorbeeld. Ketensamenwerkingen, zowel commercieel als technisch, komen steeds meer voor. Kennisdelen in de markt is steeds gebruikelijker. Kok ontvangt via de Fedet vaak branchecijfers die hij vaak onder de aandacht brengt tijdens gesprekken met klanten. Op die manier kunnen installateurs of groothandel zich spiegelen en met die informatie bekijken of iets juist wel of niet in de praktijk werkt. De installatiebranche heeft na magere tijden nu weer de weg omhoog gevonden. Elkaar helpen maakt volgens Kok en zijn collega`s van Miasin uiteindelijke iedereen beter. “We gaan tenslotte handjes te kortkomen in de komende jaren en daardoor moeten we slimmer gaan werken.”