Bezoekers van de Internationale BouwBeurs waren vooral op zoek naar natuurlijke bouwmaterialen, integrale oplossingen en producten voor energiezuinig bouwen. Bezoekers hebben en masse gevonden wat ze zochten. En meer, getuige hun oordeel over de 2013-editie van de BouwBeurs. Zeventig procent beoordeelde de beurs met `goed` en ` uitstekend`. De bouw kan in crisis verkeren, op de beursvloer was daar allerminst sprake van. Exposanten hebben over de volle breedte goede zaken gedaan.
De Internationale Bouwbeurs werd van 4 tot en met 9 februari gehouden in de Jaarbeurs in Utrecht. Volgens organisator VNU Exhibitions heeft de beurs in alle opzichten aan de verwachting voldaan. Bezoekers beoordelen de beurs met hoge cijfers, exposanten hebben veel contacten gelegd met decisionmakers. In totaal hebben de ruim 700 exposanten gezamenlijk een kleine half miljoen (480 duizend) businesscontacten gelegd. Gezien de malaise in de bouw was op voorhand duidelijk dat de editie-2013 minder bezoekers zou trekken. Het totaal aantal bezoekers is uitgekomen op 80.040.
Boost geven
Project manager Martijn Carlier is opgelucht: “De crisis bestond even niet in Utrecht. Over de hele linie zijn exposanten tevreden. Het ging even niet over een teruglopend bouwvolume, maar over innovaties en hoe we de markt gezamenlijk een boost kunnen geven.”
“Als je al wil vergelijken met twee jaar geleden – maar wie zou dat willen, want er is wel het een en ander gebeurd? – valt op dat het aantal eindbeslissers in absolute zin gelijk is gebleven. Zestig procent van het bezoek zet zijn handtekening als het op inkopen en investeren aankomt. Nog eens vijftien procent heeft een adviserende rol. Het neusje van de zalm liep op de beurs rond. Dat verklaart ook de tevredenheid van exposanten.”
Uit de bezoekersregistratie van VNU Exhibitions blijkt dat 35% directeur/eigenaar is, 8 procent werkt in de verkoop, 7 procent is lid van de bedrijfsleiding/ management. 17 procent van het bezoek werkt als werkvoorbereider, werkuitvoerder of projectleider in de bouw.
Het overgrote deel van het bezoek werkt in de aannemerij (23%), heeft een klussenbedrijf, inclusief ZZP-ers (8%) of is werkzaam in de afbouw (4%). Architectenbureaus en advies- en ingenieursbureaus waren met 10 procent goed op de beursvloer vertegenwoordigd.
Voor directeur Frits Simons van De Hoop Pekso is de BouwBeurs een eclatant succes: “Wij hebben meegedaan aan De Nederlandse Bouwprijs en gewonnen met de Rentovloer®, dus voor ons kan de BouwBeurs sowieso niet meer stuk. Het is opvallend druk. Verder is de Renovatie Boulevard goed opgezet: je krijgt er gericht publiek dat bewust op zoek is naar renovatie-oplossingen. Dat werkt voor ons heel goed.”
Directeur Roeland Beemster van exposant Resysta – Bewust in de bouw sluit zich hierbij aan: “Wij staan voor het eerst op de BouwBeurs en het bevalt goed. We staan hier met een nieuw product `Resysta`: mensen kennen het niet, maar als je ze aanspreekt, zijn ze geïnteresseerd. Dus we staan hier echt om het product onder de aandacht te brengen en dat lukt. We zijn hiermee ook geselecteerd voor de Greenbuild Expert`s Choice. Wat leads betreft gaat het prima en zijn we zeker tevreden.”
Ook exposant Joost Withagen, verantwoordelijk voor verkoop & projecten bij Withagen Houtprodukten BV is positief: “Wij doen al sinds 1993 mee aan de BouwBeurs, dit is dé beurs voor ons, eens in de twee jaar. Omdat we onze relaties tijdens de beurs in één keer kunnen treffen. Daarnaast doe je veel nieuwe contacten op. Bovendien ontmoeten we hier een doelgroep waar we altijd naar op zoek zijn, maar niet snel te spreken krijgen: opdrachtgever en de architect. We zijn dus erg positief “
Week van de Bouw 2015
Acht van de tien bezoekers hebben aangegeven ook de volgende editie van de BouwBeurs te bezoeken. Dat zal dan gebeuren als onderdeel van de Week van de Bouw 2015. De initiatieven hiervoor werden na maandenlange voorbereiding tijdens de BouwBeurs gelanceerd. De reacties van de aanwezige exposanten waren unaniem enthousiast. De komende maanden gaat VNU Exhibitions met alle partijen verder in gesprek om de Week van de Bouw vanaf de allereerste beursdag als het nieuwe ijkpunt in de bouw te positioneren.