In Nederland staan gemeenten voor een immense uitdaging: het onderhouden en vernieuwen van verouderde infrastructuur, zoals bruggen, viaducten en onderdoorgangen, terwijl de financiële middelen schaars zijn. Dat zegt Patrick Bakhuizen van geo-data specialist Fugro. “De kosten voor renovatie en vervanging van deze kunstwerken lopen in de honderden miljarden, en de beschikbare budgetten zijn ontoereikend. Niet ingrijpen is echter geen optie; infrastructuur vormt de ruggengraat van ons dagelijks leven en onze economie.”
Een deel van de oplossing ligt volgens Bakhuizen in de kracht van monitoring. “Door bruggen en viaducten continu te monitoren, kunnen we nauwkeurig bepalen welke constructies nog veilig en bruikbaar zijn, en welke daadwerkelijk aan vervanging toe zijn. Dit voorkomt dat kostbare middelen worden besteed aan het onnodig vervangen van kunstwerken die nog jaren mee kunnen. Deze aanpak stelt gemeenten in staat om hun schaarse budgetten effectiever in te zetten.”
Fugro biedt geavanceerde monitoringoplossingen aan. “Met sensoren en zettingsmetingen kunnen we in real-time de staat van kunstwerken bewaken. Deze technologie stelt ons in staat om afwijkingen, zoals verzakkingen of scheuren, vroegtijdig te detecteren. Hierdoor kunnen overheden tijdig en gericht ingrijpen, zoals bleek bij de Vollenhoventunnel. Dankzij tijdige monitoring en interventie bleef de tunnel veilig en operationeel, zonder grote verkeershinder.”
Met dezelfde technologie kan ook worden achterhaald dat een brug of viaduct juist nog niet aan vervanging toe is. “En is het daarmee niet alleen een technische oplossing, maar ook een financieel verantwoorde keuze. Door slim en proactief te handelen, kunnen gemeenten en provincies de levensduur van hun kunstwerken verlengen, waardoor dure vervangingen verantwoord kunnen worden uitgesteld. Dit is een win-win voor zowel de veiligheid van onze infrastructuur als de portemonnee van de overheid. We ondersteunen lokale overheden graag bij deze belangrijke taak, zodat onze infrastructuur ook in de toekomst betrouwbaar blijft”, besluit Bakhuizen.