Afgelopen week begon de nieuwe energieleverancier Sunergy met het leveren van dynamische energie en slimme sturing van zonnepanelen. Volgens de oprichter en CEO, Rolf Heynen, leeft de vraag onder zonnepaneeleigenaren op dit moment ‘heb ik wel goed gedaan aan investeren in zonnepanelen?’ Zonnepaneeleigenaren worden al jaren geconfronteerd met vaste terugleverboetes van energieleveranciers en het einde van de salderingsregeling.
Om de voor zonnepaneelbezitters negatieve ontwikkelingen te stoppen is Sunergy opgericht. Dit nieuwe energiebedrijf richt zich volledig op de zonnepaneeleigenaar. Oprichter en CEO Rolf Heynen: “Een nieuw onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) laat zien dat draagvlak voor verduurzaming in Nederland groot is, maar dat de betaalbaarheid, inconsistent overheidsbeleid en het volle stroomnet snelle verdere groei in de weg staan.”
Volgens de ondernemer is de enige uitweg enerzijds een einde aan het langdurig zwabberend overheidsbeleid over de salderingsregeling en anderzijds meer energie-onafhankelijkheid voor consumenten.
“Het eerste punt lijkt dichterbij te zijn gekomen met groen licht in de ministerraad over een einde aan de salderingsregeling vanaf 1 januari 2027. Het tweede punt gaat over de toekomst van verduurzaming en de rol van de energiesector daarin. Wij geloven dat het verhogen van zelfconsumptie – het direct verbruiken van de stroom die je opwekt met je zonnepanelen – centraal moet staan. Dat maakt zonnepaneeleigenaren namelijk minder afhankelijk van energiebedrijven”, aldus Heynen.
Dynamisch contract
Sunergy biedt consumenten een dynamische energiecontract met daarbij SlimmeRik. SlimmeRik is een energiemanagementbox die met kunstmatige intelligentie zonnepanelen, een thuisbatterij en laadpaal aanstuurt, waarbij de consument zoveel mogelijk zelfopgewekte energie consumeert. De batterij die hierop aangesloten kan worden wordt opgeladen als de elektriciteitsprijzen negatief zijn en ontladen bij hoge(re) prijzen. Volgens Heynen is Sunergy het eerste toekomstgerichte full-service energiebedrijf.
“Inmiddels hebben drie van de acht miljoen huishoudens zonnepanelen gekocht. Daar moeten we als land heel trots op zijn. Die investeringen staan nu onder druk door de vaste terugleverboete van energieleverancier en onduidelijkheid over salderen.” Volgens Heynen zijn consumenten niet op zoek naar meer complexiteit en kijken ze op tegen de jaarlijkse reminder om weer te moeten wisselen van energieleverancier. “Het moet eenvoudig én het is logisch als alle vragen over zonnepanelen, een laadpaal, energie en een eventuele thuisbatterij bij één partij ligt.”
Onafhankelijk advies
De investering in zonnepanelen interessant houden, energie weer eenvoudig maken en consumenten helpen bij de volgende stap naar een eventuele laadpaal en thuisbatterij zijn de redenen voor de oprichting van Sunergy. “Sunergy is daarmee het antwoord op de vaste terugleverboete en de onzekerheid rond de salderingsregeling.”
Op de vraag of ook niet-zonnepaneeleigenaren klant kunnen worden, is het antwoord van de CEO: “Ja dat kan zeker, sterker nog: investeren in zonnepanelen is nog steeds buitengewoon interessant en daarin kunnen wij ook onafhankelijk advies geven. Nu de prijzen in hele korte tijd historisch hard zijn gedaald, is investeren in zonnepanelen juist extra interessant.’